a negyvenes, kötélről

Még csak négy napja süttettük a hasunkat a ticinoi nappal, és addigra jártunk már öt kanyonban, köztük két elég hosszú túrával. Eljött hát az ideje egy relax napnak: a még mindig szikrázó napsütésben a kihagyhatatlan és igencsak rövid Pontirone inferiore felé indultunk. Könyv szerint fél óra felgyaloglás, csak 100 méter szint, és 1-2 óra tömény élvezet egy abszolút top kanyonban. A tényleg rövid és egész kellemes felgyaloglás után a kanyon sem tartogatott hosszú, unalmas bevezetőt: egy kis lemászással kikerültük az első, nem túl megkapó aknát, és még át sem ázott a neoprénünk, máris a 42-es akna tetejében álltunk, ami egy elképesztően szép, mély, jól formált szurdokba vezetett bennünket. Akárcsak a Lodrino utolsó aknasorában, itt is a szárazabb utat választottuk, a jobbos szerelést használva, egyben ereszkedtünk le, az akna közepén, szabadon. Így megint egy kanyon, ahova sajnos vissza kell még mennünk, a másik, kevésbé látványos, de sokkal izgalmasabb ereszkedésért. 🙂 Ezzel a két aknával máris dobtunk 60 métert az összesen száz méteres szintkülönbségből, nem meglepő módon már csak kisebb, max tíz méteres aknák maradtak, ezek viszont nagyrészt ugorhatóak/csúszhatóak voltak.

Igen, ez is ugrás lesz :-)

Szerencsére amilyen rövid a kanyon, olyan elképesztően szép, és szórakoztató is. Lenyűgöző meanderek a hatalmas sziklafalak között, a víz erejét mutató gyönyörű formák tartották tátva a szánkat a negyvenestől a kanyon legvégéig. Pedig a pár nap alatt láttunk már itt sok csodát, és mégis megint csak bámultunk. Nem is siettünk, fotóztunk bőven. 🙂 Kis csúszda, kis ugrás, kis séta a lélegzetelállító összekötő folyosón, és megint ugrás, csúszda, meander, és megint… csak túl hamar vége szakadt, és egy kis medencét átúszva már ott is voltunk a hídnál. Mindenki nagyot csalódott, hogy máris vége, és ahogy sorban kiértünk, egyszer mondtam és hatszor hallottam: na ne már, hol a folytatása, nem lehet máris vége! Teljes egyetértés volt közöttünk, bárcsak ez a kanyon 5-6-szor ilyen hosszú lenne.

Bár nagyon rövid, és azzal a vízállással, amivel jártuk nem túl nehéz kanyon, semmiképpen sem szabad lebecsülni, mert elég szűk és jó pár ponton a nagyobb vízhozamok azonnal komoly problémát okoznak! És egyértelműen látszott, hogy bizony ennek a kanyonnak van egy sokkal vadabb arca is, és szoktak igen komoly vizek szaladgálni benne. Ráadásul nagyobb vízállásoknál sok helyen az ugrás kötelezővé válik – elkerülve hogy a vízesésben kelljen ereszkedni. Emellett a leírások szerint a medencék hajlamosak feltöltődni, lehetetlenné téve az ugrást. A checkpoint pedig elég nehezen megítélhető, egy kavicsos patakmeder – a meder kis változása esetén máris egész más vízállást jelenthet ránézésre ugyanaz kép…

Mint minden vízerőmű által kezelt svájci kanyon esetében, itt is a kanyon megkezdése előtt mindenképpen fel kell hívni az Infoline-t, hogy aznap nem lesznek-e műveletek, ami miatt nem járható a kanyon, és kiszálláskor is kell telefonálni, hogy a csapat rendben kiért. Senki ne induljon el, amíg nem telefonált, ez a fél perces hívás életet menthet!!! A telefonszám, és minden aktuális információ megtalálható a kanyon ki/beszállásánál elhelyezett táblán.

Miután szerencsésen túléltük ezt az aznap nekünk csak csodákat tartogató veszélyes kis kanyont :-), és rengeteg időnk volt még az esti pizzáig, új kanyonokon/alternatív programokon kellett gondolkodnunk. A csapat nagyon hamar leszavazta az ajánlatomat, egy közeli, rövid a6-os kanyon meghódítására, így a gyönyörű időben tőlünk szokatlan módon turistáskodtunk egy kicsit. A közel negyven fokos hőségben nem töltöttünk sok időt Bellinzona gyönyörű kastélyainál – gyorsan újraterveztük a programot komolyabb mennyiségű víz főszereplésével. Így hát lelkesen indultunk fürdeni és ugrálni a Ponte dei Salti hídhoz, a Verzasca völgyben, Lavertezzo mellett. Gyönyörű völgy, szépséges hely, hideg vízzel, zöld medencékkel, rengeteg sziklával, ahonnan ugrálni lehet, és egy 14 méter magas gyalogos híddal ahonnan – naná – szintén lehet ugrálni. Tökéletes strand kanyonosoknak, egyetlen hátránya, hogy híres turistacélpont lévén szinte mindig zsúfolt.