Lanzada, Lombaria

Beszállás:                               1900 méter                                            46.30268      9.92349

Kiszállás:                                1540 méter                                             46.29689      9.9189

Szintkülönbség:                    360 méter

Hossz:                                     1100 méter

Legnagyobb ereszkedés:    27 méter (2×27 méter kötél + mentőkötél: minimum 27 méter)

Megközelítés:                         két kocsival (7,5km) 5 perc/ egy autóval 1 óra 30 perc

Túra:                                        (4-)6 óra

Visszaút:                                  15 perc

Kikötések:                               kitűnő

Nehézség:                               v4a3

Kőzet:                                      szerpentinit

Vízkezelés:                             van, két gát

Menekülőút:                           A kanyon felénél, a nyitott 27 méteres ereszkedés tava után (balról egy oldalág folyik be), egy kevéssé észrevehető ösvényen Fangig, onnan az autóúton lefelé Fransciáig.

Ez a gyöngyszem Európában egyedülálló kanyon. A csak ezen a környéken található nagyon ritka szerpentinit kanyonok legkülönlegesebbike. A sötét szürkés-zöldes kőzet, a kanyont befedő omlások miatti szinte teljes sötétségbe csak itt-ott, felülről beszűrődő fénynyalábok, a korábban erre hömpölygő gleccservíz által kialakított, gyönyörű, egyedi formák utánozhatatlan fantáziavilágot teremtenek. A kanyon egyedül a felette található két gát miatt járható napjainkban, ezeknek köszönhetően a vízhozam a járható szintre csökkent. A kanyon feléig szinte teljesen száraz, aztán egy oldalág miatt a vízmennyiség megnő – az éppen aktuális időjárás és csapadékviszonyoknak megfelelően.

A 2-3 órás teljes sötétség miatt fejlámpa, tartalék elem, és tartalék lámpa legyen mindenkinél!!! Az alsó gát mögötti tározó 11 millió köbméteres, az a feletti pedig 66 millió köbméteres. Indulás előtt a gátat mindenképpen fel kell hívni: +39 0342 451260! (Előny az olasz tudás.) Az omlásos sziklatömb halmokon a helyes út megtalálása és a haladás gyakran nehéz, és veszélyes lehet! Mivel gleccserkanyon, a vize elég hideg.

Megközelítés: Sondrio után a Val Malenco völgyben felfelé haladjunk, és jobbra Lanzada felé kanyarodjunk el, folytassuk felfelé Fransciaig. Az egyik autót hagyjuk a főtéren, az éttermek melletti parkolóban. A másik autóval hajtsunk fel egészen Campo Moroig, az alsó gát mesterséges taváig. Első ottjártunkkor nem volt még lezárva a gát, és azon áthajtva jutottunk el a gát aljáig, ahol parkoltunk. Másodjára már le volt zárva, ezért fent parkoltunk, a parkoló előtt balra, lefelé vezető úton 10 perc alatt eljutottunk a beszállásig, ide elvileg (a kápolnánál) balra lekanyarodva autóval is le lehet jutni.

Gyalogos verzió: A parkolóból a Cormor majd a Lanterna felett átvezető úton haladva, a második híd (Lanterna) előtt térjünk le egy ösvényre Foppa felé. 5-10 perc után lesz egy elágazó balra, Gole del Scersceen felé, ott jobbra folytassuk tovább az ösvényen. Ez meredeken emelkedik egy szép rétig néhány házzal (Alpe Foppa), innen folytassuk jobbra (ÉK), egy rövid emelkedő után az autóúton jobbra tovább, míg egy kereszteződésben mindkét irány Campo Moro felé vinne, itt a jobb oldali úton menjünk tovább a gát lábáig, a bal oldali autóforgalom elől elzárt út a gátra vinne fel.

A beszálláshoz a folyásirány szerinti bal oldalon visz az ösvény, egy árvízveszélyre figyelmeztető tábla mellett.

Leírás: A beszállás után sziklatömbökön mászunk le az első 25 méteres, kút szerű ereszkedésig, amit egy sziklatömböt balról vagy jobbról megkerülve is indíthatunk. Az első vízesések felett még nem zárt teljesen a kanyon. Újabb két ereszkedés, és már kapcsolhatjuk is be a fejlámpákat, az első teljesen sötét szakaszon, ahol szép folyosók, lemászások és egy 14 és 18 méteres ereszkedés vár ránk. Egy újabb nyitott és egy sötét szakasz után elérjük a leghosszabb ereszkedést, a 27 méteres aknát, aljánál egy szép medencével. Itt érkezik balról egy oldalág, és itt találjuk meg a lehetséges menekülőutat balra a kanyonból. Az oldalág miatt ezután a vízhozam kb. a duplája lesz, ez esősebb periódusok után a szűk, barlangos részen komoly gondokat okozhat. Tovább folytatva hamar elérjük az újabb teljesen sötét mesevilágot. Ezen a szakaszon találjuk a kanyon legnehezebb, legveszélyesebb pontját: egy 18 méteres ereszkedést, alján két medencével, közvetlenül egymás alatt, a felső medencébe érkezik a vízesés, veszélyes örvénylést generálva. Ezt elkerülendő, balra tartsunk, és a sziklataraj túloldalán ereszkedjünk le. (Nagy vízhozamok esetén a kötélhíd is jó megoldás lehet.) Még pár vízesés után, és sziklatömbökön lemászva elérjük a kanyon végét jelző, a balról érkező oldalágat.

Kiszállás: Kiszállni lehet a jobb oldalon is, vagy a bal oldalon, ott, ahol oldalról egy patak folyik be a kanyonba, az ösvényen jobbra, a hidacskán át. Az ösvény a jobb oldalon visz egészen Fransciaig, ott balra fordulva a híd után elérjük a parkolót.