Sauris, Friuli-Venezia-Giulia

Beszállás:                                1130 méter                                             46.43306      12.72401

Kiszállás:                                  980 méter                                              46.44228      12.72536

Szintkülönbség:                      150 méter

Hossz:                                       1000 méter

Legnagyobb ereszkedés:     18 méter (2×20 méter kötél + mentőkötél: minimum 20 méter)

Megközelítés:                          két kocsival (2km) 5 perc/ egy autóval 25 perc

Túra:                                          2 óra

Visszaút:                                   3 perc

Kikötések:                                expedíciós

Nehézség:                                v3a3

Kőzet:                                        mészkő

Menekülőút:                            nincs

Vízkezelés:                               nincs

A Rio Storto a rövid szomszédja a híres Novarza-Lumei kanyonoknak, és a Sauris tóban ér véget. Játékos kis kanyon sok szuper kis ugrással és csúszdával a mély zöld medencékbe. A szurdok nem túl mély, de végig zárt, szép formákkal és folyosókkal, úszással. A Storto egy kis gyöngyszem, furcsa, hogy csak ilyen későn fedezték fel. Első bejárás: Alessandro de Santis és csapata 2015 júliusában. Első ismétlés: Canyoning Cult 2015 augusztus 23-án.

Megközelítés: Tolmezzo után folytassuk Villa Santina felé, ott menjünk tovább Ampezzo, majd Sauris felé. Ahogy elérjük Lago di Saurist, azonnal kanyarodjunk balra, és menjünk át a gáton. Folytassuk az úton az alagúton át, és az első éles kanyarban forduljunk jobbra, a földútra (ez az első út jobbra). 150 méter után a Storto feletti hídnál parkoljuk le az autónkat. A második autóval hajtsunk tovább az aszfalt úton felfelé, a negyedik éles kanyar és az azt követő hosszú egyenes szakasz után az ötödik kanyarban forduljunk jobbra, a földútra, ami elvezet a patakig. A legjobb parkoló az átkelő után van. Az első vízesést 5 perc séta után elérjük.

Kiszállás: A tavat elérve másszunk fel balra, az útra, a hídhoz.

CanyonMonkeys megjegyzés: Ott jártunkkor (2017 június) sajnos a kristálytiszta zöld medencék helyett tejeskávét találtunk, de igaz, hogy az előző száraz tél miatt a (tisztító) tavaszi áradások elmaradtak, így még a híresen tiszta vizű Zemolában is kissé opálos tavakat találtunk akkoriban. Az első aknácskában nincsen semmilyen kikötés, de a zavaros, sekély tó miatt nem tudtunk ugrani/csúszni, ezért jobbról egy fáról ereszkedtünk. Vigyázat, a tó partfala meredek, és erősen omlik!