Val d’Arzino, San Fracesco, Friuli-Venezia-Giulia

Beszállás:                                570 méter                                               46.3438        12.92353

Kiszállás:                                  460 méter                                              46.334381    12.934925

Szintkülönbség:                      110 méter

Hossz:                                       900 méter

Legnagyobb ereszkedés:     23 méter (2×25 méter kötél + mentőkötél minimum: 25 méter)

Megközelítés:                         egy autóval 10 perc/ két kocsival 1 perc

Túra:                                         2 óra

Visszaút:                                  egy autóval 15 perc/ két autóval 5 perc

Kikötések:                               expedíciós

Nehézség:                               v5a5-6 II

Kőzet:                                       mészkő

Menekülőutak:                       sok, a bal oldalon

Vízkezelés:                              nincs

Az Arzino 0 egy rövid, de intenzív kanyon. Itt egész évben komoly vízmennyiséggel, pár szép, de nehéz ereszkedéssel, technikás ugrásokkal, mély zöld medencékkel, úszós szakaszokkal és komoly áramlattal találkozunk. Ehhez a kanyonhoz komoly felkészültség szükséges, de a megfelelő vízállás esetén intenzív érzések és széles mosoly lesz a jutalmunk. Az Arzino jól ismert a gyönyörű smaragd színe miatt talán a Friuli régió egyik legszebb folyója. Az alsóbb szakaszok, amiket kajakkal járnak, Arzino 1, 2, 3, és 4 neveket kapták, ezért lett a kanyon neve Arzino 0. Ez a kanyon abszolút nem ajánlott kezdőknek! Első bejárás: Hannes Holzer és Gerhard Berger, 2015.08.23. Első ismétlés: Canyoning Cult 2016 január.

Megközelítés: Tolmezzoban (közel a sportpályához – centro sportivo) a Veregnis és Chialcis felé vezető útra fordulunk, áthajtunk a hídon a Tagliamento folyó felett, Chialcisnál a Sella Chianzuran felé vezető útra fordulunk, és a nyereg után folytatjuk lefelé az Arzino völgyében. Jobbra a lehajtónál Pozzis felé menjünk tovább balra a főúton, két nagyon éles kanyar és kb. 500 méter után jobbra találunk egy kis parkolót. A bal oldalon lesz egy kis szentély és egy fém kereszt. Udine felől jobb a Spilimbergo – Flagogna – Sequalins – San Fracesco útvonalat választani. A parkolóból az utat követjük az első éles kanyarig. Balra a földúton egy hidat érünk el az Arzino felett, ez a beszállás.

Vízállás ellenőrzése: http://www.protezionecivile.fvg.it/it/rete-idrometeorologica weblapon, az idrometro lehetőséget választva San Fracesco állomást kell ellenőrizni. Nem szabad a túrára vállalkozni, ha 0,5m feletti az érték, de jobb a 0,4m.

Aknaleosztás:

C 3m: 1 nitt maillonnal, jobbra

D 1.5m: kitett, balra

MC 1m: 1 nitt balra, nehezen elérhető

C 11m: 1 nitt maillonnal, balra, vízesésben

T 1.5m

T 3m: Egy turbulens, jobbra szélesedő (kijárat balra), csupa fehér hab medencébe érkezik, dobózsák, vagy kötélbiztosítás szükséges.

C 18m: fáról, balról Nem szabad az első medencébe ugrani, nincs kijárata, az ereszkedés messze balra lesz, egy füves részen. A vízesés alján keresztezni kell a vízsugarat, és tovább ereszkedni. (Az ereszkedés előtt, egy vízmosásban balra felfelé látható és könnyen elérhető az autóút, lehetséges menekülőút.)

J 1,5m: turbulens medence (ez tulajdonképpen a 18-as ereszkedés alja)

J 10m: A bal oldalon kitett 1 méteres lemászás után a medence közepére kell ugrani (a medence nem túl mély).

C 23m: fáról ereszkedés, balra Nehéz elérni a standot, de teljesen kivesz a vízből.

T 1m

D+W 400m és 30 m úszás: nagyon könnyű

(C = ereszkedés, D = lemászás, D+W = séta és lemászás, S = ugrás, T = csúszda,

MC = bevezetőszár, traverz)

Kiszállás: Az utolsó úszós szakasz után a régi gát beton borításának maradványi láthatóak, és egy kis vízmosás érkezik balról, az erdőből (50 méterrel a gát előtt). 20 méter mászás után vízmosásban egy jó ösvény vezet felfelé a parkolóig.

CanyonMonkeys megjegyzés: Ottjártunkkor 0,45m-es volt a vízállás. Az első ereszkedést lemásztuk, a 1,5 méteres csúszdát az alatt levő kövek miatt inkább szintén lemásztunk. Az utolsó 1 méteres csúszdánál egy kis szifon van jobbra, az érkezés medencéjében sok kis buborék száll fel ennek jeléül. Balra sok a menekülőút, párszor az út is jól látszik, kérlek a leghalványabb kétség esetén is használjátok ki! A völgyben nem messze Udine felé több kanyon is jó alternatíva – Carlo Gasparini, Foce, Cosa. Ha időtök engedi, érdemes Pozzisnál jobbra elkanyarodni, és megnézni a Cascata d’Arzino kiépített vízesés sorozatát is. Mi az autót lejjebb, egy széles meder feletti hídnál hagytuk, a gát után 10-15 alatt kiértünk.